Definició
Un sensor és una part del programa que està analitzant un fet concret, a l'aguait d'alguna cosa. Necessitarem sensors per saber quan passa alguna cosa, i llavors fer que el programa respongui d'alguna forma.
Normalment el sensors ens retornen (ens responen) Fals, si allò que analitzen no passa, i Veritat, si allò que analitzen està succeint. També hi ha sensors que responen amb una dada numèrica: una distància, una posició...
Com treballar amb sensors a l'Scratch
Existeix tota una col·lecció de blocs sensors a l'Scratch. Segon el que analitzin, tindran un tipus de resposta o un altre. A l'Scratch podeu saber que respon cada sensor fent-hi doble clic.
Els sensors no van mai sols, si no que han d'anar sempre encaixats dins d'un altre bloc, per això no tenen pestanyes, sinó vores punxegudes si són de resposta Veritat/Fals o arrodonides si ens responen una dada numèrica.
Sensors de contacte
Ens ajuden a saber si un personatge està en contacte amb el ratolí, amb algun altre, amb la vora de l'escenari, amb algun color...
Normalment els col·locarem com a arguments d'estructures de control condicionals: si està tocant un color, rebota.
Sensors d'estat
Avaluen l'estat del teclat o del ratolí. Si s'està prement el botó principal del ratolí o una tecla, responen Veritat, i si no, responen Fals.
El sensor "ratolí x" ens retornen la posició del cursor del ratolí en sentit horitzontal i "ratolí y" ens la retorna en posició vertical.
Sensors d'animació
S'encarreguen de donar-nos dades de l'animació: la seva posició, la direcció en la que apunta, la seva mida o el número de vestit que porta. També ens poden dir la distància a una altra animació o al punter del ratolí.
Exemples
El primer exemple és el típic sensor que analitza si l'usuari està prement la fletxa a l'esquerra o a la dreta per moure el personatge. Tot i que es poden definir moviments amb els blocs de control, es mouen de forma molt més natural amb els sensors.
En aquest exemple, el sensors envien la posició del ratolí i fan canviar la mida o el color del personatge a mida que el desplacem.
Per al proper exemple, dibuixa una línia horitzontal de color blau a la part baixa de escenari. Quan introdueixis el bloc del sensor, clica la pastilla de color i amb el comptagotes clica la línia de color blau per seleccionar el color. El programa farà rebotar l'animació una i una altra vegada. Alguna cosa semblant faríem servir en un laberint, en una pista de cotxes, en un joc de tipus plataforma...
No tocarem en aquest apartat les preguntes i respostes ni els sensors de plaques robòtiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada